Menu

BIEGAJ ZDROWO

www.fizjobiega.blox.pl

Kolano biegacza

mszczyk

Syndrom "kolana biegacza" jest bardzo często występującą przypadłością biegaczy. Określane jest również jako chondromalacja rzepki, zespół rzepkowo-udowy oraz zespół bólowy przedniego przedziału kolana.

Przez pronację stopy (przechylanie podeszwy przyśrodkowo) rzepka podczas ruchu zgięcia i wyprostu kolana zmienia swój naturalny tor, utrudniając pracę sobie i powierzchni stawowej (przez jej wycieranie w innym miejscu), co odczuwamy jako ból i sztywność kolana.

Inna przyczyną kontuzji jest osłabienie głowy przyśrodkowej mięśnia czworogłowego uda oraz sztywne tkanki w okolicy stawu kolanowego. Bardzo często temu towarzyszy silne napięcie pasma biodrowo-piszczelowego, czyli bocznej strony uda. 

Zlekceważenie objawów może doprowadzić do przyśpieszonego zużycia stawu, zniszczenia chrząstki stawowej i zaawansowanej chondromalacji rzepki (czyli procesu jej niszczenia). 

 

Najbardziej narażone na „kolano biegacza” są osoby:

  • ustawiające stopę w silnej pronacji,
  • z płaskostopiem,
  • ze stwierdzoną stopą Mortona, sprzyjającą pronacji - palec drugi jest dłuższy niż pierwszy.

Objawy mogą się pojawić przy zwiększaniu kilometrażu lub bez żadnej przyczyny. Pierwsze symptomy to ból kolan podczas chodzenia po schodach i sztywność kolan w dłużej trwającej pozycji siedzącej.

 

Leczenie:

Aby zapobiec tej kontuzji należy wzmocnić m. czworogłowy uda, który stabilizuje rzepkę, rozluźnić i rozciągnąć pasmo biodrowo-piszczelowe, wzmocnić mięśnie stopy, by silniej obudować jej sklepienie (w przypadku pronatorów i osób z płaskostopiem): m. piszczelowy przedni, m. piszczelowy tylni, m. strzałkowy długi. Należy również rozciągać i rozluźniać łydkę. 

W przypadku nadwagi należy zrzucić zbędne kilogramy bo to powoduje osłabianie sklepień stopy (czyli jej łuków).

Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego obuwia. Jeśli podczas biegu obciążasz wewnętrzną stronę stopy sugeruję Ci obuwie biegowe dla pronatorów (bo to własnie Ty:)). Jak to sprawdzić? W sklepie sportowym na bieżni, gdzie jest możliwość zbadania Twojej stopy lub domowym sposobem. Ten sposób to test mokrej stopy. Rozłóż gazetę, przymocuj i przebiegnij się po niej mokrą stopą tak naturalnie jak tylko potrafisz. Zbadaj, czy ślad jaki zostawiasz to cała stopa (A), czy pięta palce i delikatnie zaznaczona boczna krawędź (B), czy silnie zaznaczona (C). Jeśli to pierwsze, masz odpowiedź! Pronujesz stopę przy bieganiu. Jeśli to drugi typ to Twoja stopa jest neutralna, jeśli trzeci typ to możesz być supinatorem. Pamiętaj, że jeśli masz płaskostopie to wcale nie znaczy, że w biegu również jesteś pronatorem, stopa podczas biegu ustawia się inaczej niż podczas stania. 

 

Znalezione obrazy dla zapytania test mokrej stopy

 W przypadku zaawansowanych zmian i silnego bólu można zastosować artroskopię, ortezę podpierająca stopę, zastrzyk z osocza bogatopłytkowego. Jednak przede wszystkim w pierwszej kolejności należy udać się do lekarza lub fizjoterapeuty. 

Komentarze (2)

Dodaj komentarz
  • Gość: [Fizjobiegamariola] *.pswbp.pl

    Hej. Byłam na kursie rehabilitacji sportowej i dowiedziałam się tam, że obuwie biegowe dla pronatorów w przypadku biegaczy pronatorów jest przeciwskazane. Ponieważ tylko zaostrza patologiczne ustawienie stopy. Zwiększa patologię. Tak samo, w przypadku supinacji. Najlepsze jest jednak obuwie neutralne.
    Ciekawy wpis. Też jestem fizjoterapeutka i biegaczka. Interesuje się rehabilitacją w sporcie. Pozdrawiam zapraszam na bloga Biegiem przez życie na tumblrze :)

  • Gość: [Fizjobiegamariola] *.pswbp.pl

    Wgłębiłam się trochę w temat i dowiedziałam się że są buty dla pronatorów, które redukują nadmierną pronacje. To o nich pewnie pisałaś. W takim razie przepraszam za tamto, źle zrozumiałam. Widocznie istnieją na rynku dwa rodzaje tego typu obuwia. Jedne wskazane, drugie nie. ;p

© BIEGAJ ZDROWO
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci