Menu

BIEGAJ ZDROWO

www.fizjobiega.blox.pl

Burak legalnym dopingiem biegaczy

mszczyk

Znaleziony obraz

Buraki przez swoje świetne właściwości nazywane są legalnym dopingiem dla biegaczy. W czasie Igrzysk Olimpijskich w Londynie w 2012 roku świeże soki z buraka zniknęły ze sklepów w promieniu 10 mil.

Buraczki mają w sobie wiele cennych składników mineralnych. Zawierają wiele cennych dla zdrowia i rzadko dostępnych w warzywach pierwiastków takich jak: żelazo, wapń, magnez, potas, manganu, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt, rubid i cez. Sporo prawda? Wygląda jak skład jakiegoś suplementu diety. A to tylko nasz skromny burak :)

 

Burak jako składnik naszej diety wzmacnia serce, poprawia krążenie, wspomaga oczyszczanie krwi, korzystnie wpływa na pracę wątroby, nawilża i reguluje jelita oraz wspomaga prawidłowy przebieg menstruacji. Spożywanie buraków przeciwdziała zaparciom, szczególnie tym, spowodowanym przez odwodnienie.

Badania wykazały, że sok z buraków wypity bezpośrednio przed wysiłkiem może poprawić wyniki, dzieje się tak za sprawą znajdujących się w tym warzywie azotanów. Przeprowadzono wiele badań odnośnie działania soku. Brytyjczycy z uniwersytetu w Exeter zbadali i dowiedli, że ci pijący buraczki przed próbą uzyskiwali lepsze rezultaty. Krótszą trasę (4 km) pokonali szybciej o 11 sekund, zaś na dystansie 16 kilometrów osiągnęli aż 45 sekund przewagi nad grupą, której podano sok placebo. 

Sok z buraka poprawia wydolność. Azotany zawarte w burakach powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych, co wiąże się ze wzrostem ukrwienia serca oraz spadkiem ilości tlenu potrzebnej do pracy mięśni podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Umożliwia to wydłużenie czasu aktywności i pokonywanie większych obciążeń, a tym samym osiąganie lepszych wyników sportowych. 

Najlepiej pij sok ze świeżo wyciskanych buraczków. Jeśli nie masz możliwości zaopatrz się w sok jednodniowy ze sklepu. Mój ulubiony to ten z jabłkiem, pycha! 

 

© BIEGAJ ZDROWO
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci